CASUS 1
Vraag: "Waar vinden wij de kennis om voor onze fusie fondsen aan te vragen?"
Twee bibliotheekorganisaties bereidden zich voor op een fusie. Bij de directie en de directe medewerkers beschikte niemand echter over de benodigde kennis van de mogelijkheden om de hiervoor noodzakelijke fondsen aan te vragen. Vanwege de werkdruk hadden zij ook onvoldoende ruimte om dit zelf grondig te onderzoeken.
Damen & van Beek deed een grote financieringsaanvraag bij de Provincie. Hieraan gekoppeld werd een plan ontwikkeld om de noodzakelijke verantwoording intern te borgen. De aanvraag werd gehonoreerd en de fusie van de twee organisaties is inmiddels een feit.
CASUS 2
Vraag: "Hoe geven wij optimaal invulling aan onze nieuwe mfa?"
Diverse lokale partijen spraken de intentie uit om concreet samen te werken binnen een mfa (multifunctionele accommodatie). De ambitie was duidelijk, maar nog niet hoe die samenwerking precies vorm zou moeten krijgen. Er was behoefte aan programmering om verschillende typen bezoekers aan te trekken en zodoende meerwaarde te verkrijgen bovenop de directe logistieke en financiële voordelen van het ‘samen ergens gevestigd zijn’.
Damen & van Beek ondersteunde deze partijen door middel van trainingen in het gezamenlijk ontwikkelen van verbindende programma’s. Daarin werd gezocht naar passende mogelijkheden en actuele thema’s. Tegelijkertijd werd sturing gegeven richting manieren om extra geld te genereren om die nieuwe projecten te starten. Met succes! De plannen konden rekenen op financiële ondersteuning die normaliter ontbreekt voor overstijgende zaken.